Jaga-jaga! Ada asteroid nak datang melawat Sabtu ni

Jaga-jaga! Ada asteroid nak datang melawat Sabtu ni

Pernah tak dengar cerita pasal macam mana batu dari angkasa datang menghentam Bumi? Contohnya asteroid bersaiz 11-81 kilometer menghentam Chicxulub, Mexico yang terus menamatkan zaman dinosaur. Tak pun yang paling baru, meteor bersaiz 20 meter menghentam Chelyabinsk di Russia pada 2013 menyebabkan kerosakan lebih 7,200 bangunan dan mencederakan lebih 1,500 orang di sana. Haa peristiwa-peristiwa ni la yang buat kita takut.

Bercakap mengenai asteroid yang nak melawat Sabtu ni, asteroid yang diberi nama 2019 DN ni akan mencapai jarak terdekatnya dengan Bumi pada 12:19 tengah malam esok. Saiz asteroid ni adalah lebih kurang 91-200 meter. Kalau ikut saiz yang diberi, batu ni lebih kurang saiz padang bola! Kalau meteor yang 20 meter tu boleh buat macam-macam, cuba bayangkan asteroid yang besar macam ni boleh buat apa kat planet kita. Tapi jangan khuatir, jarak terdekat dengan Bumi tu masih dalam sekitar 13 kali jarak Bumi ke Bulan (13 lunar distance) iaitu lebih kurang 5 juta kilometer. Jadi walaupun asteroid ni dekat, dia takkan beri kesan kat kita pun.

Kalau nampak artikel kat internet yang cakap pasal kemungkinan hari kiamat disebabkan asteroid ni, anda boleh chill je dan anggap semua tu hoax. Lagipun pada 20 Mac ni akan ada asteroid yang lagi besar bernama 2019 CD5, bersaiz 100-230 meter akan datang singgah lagi dekat dengan Bumi, iaitu lebih kurang 10 kali jarak Bulan ke Bumi. Tapi yang tu pun takkan beri kesan apa-apa kat kita jadi tak perlu risau.

Zerocchi

Meminati bidang astronomi dan angkasa lepas sejak kecil. Gemar berkongsi perkara-perkara mengagumkan berkenaan alam semesta dalam bahasa yang santai dan mudah difahami.

0 0 vote
Article Rating

Tinggalkan Komen

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments